Thursday 31 May 2012

**Perempuan, Isteri & ....Mama..;)


     "HAPPY BESDAY SAYANG MAMA & AYAH (MUHAMAD SYUKRI) YG KE-2...SEMOGA MEMBESAR DGN SIHAT & SEMPURNA DI DEPAN MAMA.....;)
Seronok bile dpt mendidik anak sndiri dari lahir smpai die besar (berpeluang lah sbb xkeje)...yela, bak kate org kite sbagai ibu bapa yg mencorakkan anak2...klu corak tu cantik, cantik la die utk mase akan datang....alhamdulillahh...aku dan hubby cube bg didikan yg terbaik...yg penting jgn la terlampau garang, & jgn pulak terlampau manjakn..nnti anak2 naik lemak..!! hahaha.....

     Sempena dgn BESDAY SYUKRI ke-2, aku nk kongsi skit cerite suke duke aku, sblm bergelar MAMA...sblm ni xsempat nk cite sbb xde BLOG....hehe..mulenye di sini.........................
Setelah 3bulan, melayari alam perkahwinan..cewahhh...trase mmg seronok & mmg xmerancang same ade nk kn baby cepat atau lambat, terpulang pada rezeki Allah S.W.T...Sesungguhnya yg baik itu sume datang dri Dia..kite hanya mampu merancang.......

Di suatu pg yg hening, cewahhh! Uwekk...uwek...!! aik, muntah plk...trse loya sangat tekaknye, kepala pusing2 macam gasing daaa.....mse tu senyap je xkate ape2, buat2 mcm biase sbb mmg xtau..ingtkn sbb salah makan/perot msuk angin....berlarutan selame beberapa hari aku cume diam kn diri je...huhu....dannnn....adalah satu pgi tu..tgh teruwekk2 pastu IBU skodeng dri belakang...hahaha! siap nk skodeng lg..yela pepagi bute da buat bsing satu umh...time ibu skodeng tu, ibu pn ckap.."eh, ko muntah kuning ea ngah..?" (ngah = angah = nama pnggilan kluarga)...pastu aku angguk je la...da xleh ckp lgi...huhu, ibu pn ckp..."klu org muntah kuning ni biase ORANG MENGANDUNG"...eh, betol ke..?? korg yg da prgnant mse kne MORNING SICKNESS tu muntah kuning jgk ke..?? hmmmm....tula orang2 tua ni, pengalaman banyak, tgk kite muntah kuning je, da tau kite pregnant...xyah nk g spital check berbagai....pastu aku bgtau husband, mse tu xberape excited sgt sbb belom g klinik lg.......xnk la beriya2, kang kecewa plk...kikiki

       Selang beberapa hari lepas tu, bru husband ajak g klinik (lmbt kn, sllu org len on da spot ajk g klinik)....Hoyeahhh!! Alhamdulillah, aku pregnant 2bulan da...! hehe...da 2bln rupenye...Terpancar kegembiraan diwajah hsband aku mse tu, wlupn da ade pngalamn '2kali' sblm ni..nsib bek hubby masih excited lg..kalau x, mau aku kecik ati..haha..yela, sbb ni first time bg aku...=D
Doktor pn sahkan baby aku 'boy' DueDate 16 Jun 2010.......
[TAPI YG PALING PENTING IBU AKU LA ORG YG PERTAMA MNGESAHKAN AKU MENGANDUNG]..

1 Bulan

2 Bulan

Lpas tu mule la mengidamkn makan mcm2..nasib bek bukan yg pelik2, klu x....mau hsband aku rentas hutan, redah sungai, panjat bukit, daki gnung...ye x..? tp kn, mse tu yg aku paling gile makan "pelam mude"...puhh...maveless..!! hahaha...dlm mse terdekat tu jgk aku blik kg sebelah abah kt TRIANG,endau...kebetulan blkg umh tu ade pelam yg mude2....ape lg, pakse abah (haha abah yg kne, bkn hsband) sruh amikkn...hahhh! hamek kau satu plastik besar bwk balik...pastu mule la ari2 aku mkn pelam mude...dalam satu hari 6-7bijik dalam perot, berlarutan smpai smnggu....smpai luke2 lidah ni, sbb pelam tu mude, tekstur nye tajam2 ckit....mulela nk mkn lauk2 pn susah, sakit lidah...sume gara2 PELAM MUDA....haha

ni kalau dpt makan ngan garam pn xpe....haha

      Susu....susu....time pregnant mesti minum susu..untuk pastikan anak kite sihat, dpt zat, kalsium, membesar dgn sempurna....aku pn minum jgk, tp 4hari je....aku minum ANMUM MATERNA CHOC...aduii xtau la nape xleh msuk susu time tu...asal minum je, kuar balik...da xlarat nk minum...


last2 air yg jdik idaman aku time pregnant dlu AIR KOPI OOOO.......hahaha..klakar kn...? kekdg minum soya, utk gantikan susu...tp kalau setakat luaran je kite jage xblh jgk...kite nk anak kite pndai, cerdik, baik, comel tp kite stakat ckap je..kite kne ikhtiar, doa, usaha dan yg paling penting amalan2 time prgnant tu...ade jgk surah2 yg blh kite amalkan, bace time kite lpas solat..ade mse terluang.....Insyaallah sumenye akan baik2..;) korg yg tgh preggy blh amalkan bce surah2 ni slalu ye......


  • Surah Al-Fatihah – Untuk terang hati & kuat ingatan
  • Surah Maryam – Untuk memudahkan ibu bersalin & memperolehi anak yang sabar dan taat
  • Surah Luqman – Untuk memperolehi anak yang cerdik akal & cerdik jiwa
  • Surah Yusuf – Untuk memperolehi anak yang cantik rupa & cantik akhlak
  • Surah Hujurat – Untuk memperbanyakkan susu ibu & anak bersifat berhati-hati
  • Surah Yaasin – Untuk ketenangan hati dan anak tidak terpengaruh dengan godaan syaitan    yang mengajak kepada maksiat.
  • Surah At-Taubah – Untuk membersih jiwa dan terpelihara daripada maksiat
  • Surah An-Nahl – Untuk melahirkan anak yang berdisiplin


Kandungan 3 bulan....

3 Bulan
       Aku dan hsband berpindah ke MELAKA...sebelum ni ddok kt MERSING, kebetulan hsband ade buat  KLINIK kt ENDAU...kne la ddok sane...bile kerja da abis, cergas2 balik melaka...carik umh sewa, xkisahla mcm mane rupe bentuk asal kn dapat berteduh...huhu...bermulalah kisah baru hidup sndiri bersama husband...bile susah senang sentiase bersama...:')


Kandungan 4 bulan....

4 Bulan

      Perghh time 4bulan ni, aku rse asyik lapar je..kekdg smpai perot gerak2...pastu asyik makan2..makan2..dan makan...tp masih pelik nape perot ni mcm bergojet2...kdg2 senak plk...huhu...Tibe time aku g monthly check-up kt SEMABOK....pastu nurse tu ckp "baby awak da gerak2"....hahhh..?? aku pn ternganga....rupe2nye selama ni baby aku yg bergerak2, bkn sbb aku lapar...haha..sengal nye aku time tu....kikiki....yela, mse tu xtau lngsung pasal perkembangan baby dlm perot..sejak2 ade internet bru rajin nk search mcm2...kekdg yg xde kne mngena dlm hidup pn nk search jgk....hahaha!

     Hmm time ni jgk, ade perkare sedih yg jadik...aku xnk cite sape yg terlibat, ape kne mngena die ngan aku, ape sbbnye, kt mne die ddok, laki ke pompuan, tua ke mude..wlupn aku kenal die 99%, tp aku da mcm xkenal die...yang penting die ni mcm org sakit mental...!! huh geram plk...satu pgi tu aku angkat si polan ni punye call...dgn xsemena2 die nek angin sbb dgr aku preggy, ntah dari mne die dpt tau wallahaualam.... mngkin ade org2 yg bercerite & kemudian smpai kt cuping tlinge die...wlupn aku xddok satu umh ngan die, xsatu kampung, xsatu daerah & xsatu negeri pn ngn die, cpt jgk berite ni smpai...berite tv pn xde msuk...hahaha....Dengan keadaan die amat marah tu la die smpat ckp "JANGAN SMPAI AKU JUMPE KO, AKU BUNUH ANAK DLM PEROT KO TU..." sedih yg teramat sgt...:'(...xblh nk smbung cite lg..sedih plk rsenye...huhuhu

Kandungan 5 bulan....


5 Bulan


haa tgk tu...! caye x..?
   
 Time ni husband dpt buat sebijik kedai...betul2 sebelah umh yg aku sewa...Tuan Tanah yg same la..haha...hmm mse ni, hari2 aku masak..masak..masak....Masak utk bdk2 kije laki aku...sarapan pagi aku siapkn, tghri makan aku masakan...wahh, gemuk le dorg dpt mkn byk2...haha..klu beli kedai xleh tambah2... Dan keje aku hari2 masak..masak..masak...smpai lebam....bby dalam perot pn blaja masak agknye mse tu..sbb tu smpai sekarang SUDIP, SENDUK, PERIUK jdi mainan die....hehe...



Kandungan 6 bulan - 9 bulan


"Ya Allah...Kagum dengan CiptaanMu...;)"


Time ni da xingt ape yg jdi...sbb asyik layankan perot + FB + makan + TIDO...tu je mood yg ade..rsenye time2 cmni baru aku start beli brg2 baby, beli itu, beli ini...tp kain bedung je, nenek buatkan...hehe..

16 Mei 2010..Haa jeles x..??
Nak muke baby mcm MAWI...kikiki
~RTM Melaka~

Ni le kali kedua dalam hidup aku bergambar ngn artis...wakaka...sbb xminat la nk kejar2 artis pastu snap2 gmbar..xtau le nape...ni pn kebetulan sbb xde org, hubby yg beriya2..asyik nyanyi lagu mawi je, nk jgk bergambar...konon2 nk muke baby mcm mawi, tp rsenye baby lg encem sbb ade lesung pipit kiri kanan...mawi xde...hehehe..;P

24 Mei 2010 : Lokasi : Mahkota Parade (kiri) & Taman Tasik Ayer Keroh (kanan)

time ni aku di kunjungi oleh kanak2 RIBENA (adik aku & geng2 KPTM BP)...haha...sume galak nk berjalan Melaka..bwk la dorg pusing2 sehari...hari yg len2 dorg bwk arah tuju masing2...siap sewa van pelancong dri BP...adoii, gelak guling2 tgk dorg ni....

SAAT2 MENCEMASKAN

31 Mei 2010 @ Isnin lebih kurang dalam 5.45 pagi...

Terasa perot sakit mcm nk buang air...last2 tgk bleeding ckit, pastu terus g spital Melaka..tetibe teringat pulak baru malam semalam happy2 siap g karoke2 lg..hakhak....tp sbelum g spital tu smpat lg mam Nasi Lemak..haha..siap sarapan kt kedai sebelah umh....terus ke kaunter EMERGENCY, da kne masuk LABOUR ROOM sume...bile doktor nk dapatkn bacaan jantung baby, X DAPAT BACE..!! SAMPAI DOKTOR PAKAR PN X DETECT DENYUTAN JANTUNG BABY...


Perghh time tu jgk airmate da meleleh2..yela, takot baby jadi pape...huhh, sedih time tu..takot sgt...bce doa je banyak2 semoga sume selamat...pastu serta merta doktor terus buat scan 4D..pastu blh nmpk jantung baby merah2 pastu mcm kembang, kecut...kembang kecut...haihh lg aku risau...
doktor detect jantung baby lemah....so, mse tu jalan da bukak 5cm da...tp doktor xleh tngu lame takot baby lemas...and decide yg aku terpakse buat operation Caesar....makk ai, lg meleleh air mate aku time tu...hubby pn same..da kne sign surat2 sume...tp hubby xleh masuk plk dlm bilik operation tu..aku kena bius SATU BADAN...sbb aku rse rmai org yg kne bius separuh je, dorg blh lg tgk2 baby kuar ape sume..tp aku xplk...may b kes aku lain kot...hmmm....moga2 sumenye selamat...

Alhamdulillahh...!! 
Nama : Muhamad Syukri
Tarikh : 31 Mei 2010 / Isnin
Masa : 09:18 am
Berat/Pjg : 2.3kg / 46cm

Lahir seorg lg umat Nabi Muhammad S.A.W....;) semuanye selamat....baby pn xde masalah ape2..
seronoknye..!!



1HARI xsedar diri, kekdg terjage jgk time doktor dtg check, tp mmg xlarat nk bngun..esok pg baru aku sedar dan terus blh JALAN..!! Alhamdulillahh...;) sbb katil yg sebelah tu sakit sampai xleh jalan lg..kesian tgk die...hmm...comel x syukri..?? hehee....bestnye da jadi mama...
semoga syukri jdi anak yg soleh....;) Insyaallah.....

Sekarang.................

Muhamad Syukri...Love u...
buah hati, pengarang jantung Mama & Ayah...;)

No comments:

Post a Comment